Köpvillkor

Priser

Alla våra priser anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar 25 % moms.

Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, etc. En produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, till exempel i form av rea, kampanjer, rabattkoder eller förändringar i prissättningen.

På grund av klippmånen kan lagersaldot vara missvisande ibland. Tar ett tyg slut så meddelas ni fortast möjligt via mail eller SMS.

Tygerna säljs per decimeter. 1=1dm, 10=1m, minsta beställningsmått är 5dm.

Textilpoolen ABs kampanjer är tidsbegränsade. Vid användande av rabattkoder är de i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig kontrollera att priset blivit korrekt innan du slutför ditt köp. Textilpoolen AB förbehåller sig rätten att makulera order vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder. För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer under Leveranssätt/Fraktsätt. Vid rea kan ni ej kombinera ihop rean med andra erbjudanden eller rabattkoder.

Förhandsbokningar

I de fall Textilpoolen AB kommer att ha förhandsbokningar är dessa bindande.

Leveranstid

Normal leveranstid är 3-5 vardagar. Vid hög belastning kan leveranstiden bli längre. Efter varje genomförd beställning skickas en orderbekräftelse.

Leveranssätt/Fraktsätt

Vi erbjuder olika leveranssätt beroende på vad paketet väger. Frakt baseras på vikt på paketet.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Vid fraktfrittt så bestämmer Textilpoolen vilket leveranssätt som passar bäst.

PostNord och DHL

Dina varor skickas antingen med PostNord eller DHL. 

Försändelser upp till 1000 gram kommer att levereras som PostNord Varubrev om inget annat valts. Avisering sker med SMS till det mobilnummer alternativt e-postadress du angav vid beställning. Normal leveranstid från det att försändelsen lämnar oss är 1-2 vardagar.

Övriga paket skickas som paket med DHL.

Betalningsalternativ

Vid swishbetalning och bankgirobetalning (även kallad förskottsbetalning) så skickas order när betalningen är synlig på Textilpoolen ABs konto.

Vid obetalda fakturor makuleras ordern efter 7 vardagar.

Du kan betala på något av följande sätt:

  • Betalning via swish
  • Klarna checkout
    • Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

  • Klarna faktura
    • När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betalningstid - alltid 30 dagar
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    • Möjlighet till delbetalning
    • Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
    • * Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.


Ångerrätt/Reklamation

Vi eftersträvar alltid att ha nöjda kunder. Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med din vara, ta genast kontakt med oss.

Om du vill reklamera en vara kontakta vår kundtjänst via mail [email protected].

Klagomål, eventuella fel eller brister i leveransen från Textilpoolen måste ske inom sju dagar efter att du upptäckt felet. Det är din plikt att fastställa och på begäran, visa hur felet manifesterar sig. Om du hittar ett fel måste du snabbt kontakta Textilpoolen AB. Du kan normalt klaga på defekter i tyget innan det behandlats på något sätt (tvätta/klippa/sy), efter det avstår du från din avkastningsrätt.

Observera att fakturadatum ej flyttas fram vid ersättning av reklamerade varor. 

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller inte klippta metervaror eller på annat sätt specialbeställda varor enligt kap:2; 11§ av distans & hemköplagen. ) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer.

Tänk på att skicka tillbaka varan väl emballerad då du ansvarar för att varan kommer fram i ursprungligt skick. Du kommer att bära kostnaderna för att returnera varorna. När varan har mottagits och kontrollerats så sker återbetalning av varan (frakten återbetalas inte) till ditt konto, alternativt via Klarna inom 14 dagar, om inget annat har avtalats. Varor som returneras med postförskott hämtas inte ut.

Vid eventuella tvister följs Allmänna Reklamationsnämndens beslut ( www.arn.se ).

För ytterligare information om distans och hemförsäljningslagen:

Konsumentverkets hemsida: www.Konsumentverket.se 

Svensk författningssamling på riksdagens hemsida: www.Riksdagen.se (direktlänk till lagen)

Observera att personliga produkter så som tillklippta tyger eller på annat sätt specialbeställda varor, ej är returnerbara enligt kap:2; 11§ av distans & hemköplagen.

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket med DHL 4 dagar och brev ca 7 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

GDPR

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna oss på mail så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av Textilpoolen AB och våra samarbetspartners för betalning, bokföring och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.
De samarbetspartner vi har är Quickbutik, Klarna, Get a newsletter, Visma SPCS, PostNord, DHL, Swedbank
Det som sparas om er är:

- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Mail
- Födelsedatum
- Orderhistorik
Personnumret lagras inte av Textilpoolen AB utan sparas av våra samarbetspartner Klarna när man valt att betala via dem, samt Visma SPCS.
Mail innehållande personuppgifter kommer att raderas efter tre månader.
Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Du kan när som helst avbryta din prenumeration via vår hemsida; https://textilpoolen.se/newsletter/